SPORTMASSAGE

Als u uw spieren intensief gebruikt heeft u ook vaker “onderhoud” nodig.  Iedereen heeft op zijn tijd wel eens last van spiervermoeidheid, spierpijn, stijfheid, vochtophoping  en kramp.  Met sportmassage kunnen de afvalstoffen in de spieren versneld worden afgevoerd om de spieren weer soepel en veerkrachtig te maken. Het is een stevige, diepe massage van de spieren. De strijkingen en knedingen zorgen voor een betere doorbloeding van het spierweefsel en verwijderen het opgehoopte melkzuur (spierpijn) en vocht (zware ledematen). Verhardingen in de spieren worden weer zacht gemaakt. Een goede massage kan verlichting geven en bijdragen aan het herstel van het lichaam

  • Anamnese

    Kennismaking en vraaggesprek

  • Onderzoek

    Onderzoek naar lichaamshouding, bewegingspatronen en eventuele correctie

  • Functietesten

    Functietesten van spieren en gewrichten

  • Beoordelen

    Beoordelen blessures en eventueel doorverwijzen naar arts of fysiotherapeut

  • Behandelplan

    Opstellen behandelplan gericht op conditieopbouw en herstel

Voor wie

Hoewel de naam het suggereert, is sportmassage niet alleen voor sporters, al is het niet verwonderlijk dat zij er vaker gebruik van maken. Een normale werkdag kan in het dagelijks leven vaak dezelfde invloed hebben op ons lichaam als sporten. Denk aan rug-, nek- en schouderklachten die vaak worden veroorzaakt door een verkeerde werkhouding of intensief computergebruik. Ook stress kan een belangrijke oorzaak zijn van verschillende klachten.  Door een verkrampte houding kunnen verhardingen in spieren ontstaan. Een aantal behandelingen kan al verlichting geven of kan de klachten helemaal laten verdwijnen. Het wordt dan ook vaak gezegd dat de grootste voordelen van sportmassage het helpen voorkomen van letsel is.

Sportmassage mag nooit worden toegepast (de eerste dagen/weken ) na een spierscheuring, bij een ontsteking of huidwond, als iemand koorts heeft of oververmoeid is. Als de spieren overbelast zijn is het raadzaam de massage enkele dagen uit te stellend. Bij blessures kan het zijn dat ik u eerst doorverwijs naar een (sport)fysiotherapeut

Wanneer

Voor aanvang van een sportieve activiteit, is sportmassage een ‘stimulerend middel’ om de spieren in een optimale toestand te brengen. Het verkleint de kans op spierpijn en blessures. Ook als er weinig wordt getraind, bijvoorbeeld tijdens een herstelfase , is sportmassage een doeltreffend middel om spieren soepel te houden. En na een blessure helpt het om het sporten weer veilig op te kunnen pakken. Hierbij wordt tevens advies gegeven hoe je je activiteiten weer kunt hervatten. Indien nodig kan het herstellende lichaamsdeel ingetaped en/of gebandageerd worden.

Sportzz-4215

Wat doet de sportmasseur

Sportmassage is eigenlijk veel breder dat het in eerste instantie lijkt. Het belangrijkste blijft de massage zelf maar bijvoorbeeld ook:

  • Anamnese (kennismaking en vraaggesprek
  • Onderzoek naar lichaamshouding, bewegingspatronen en eventuele correctie
  • Functietesten van spieren en gewrichten
  • Beoordelen blessures en eventueel doorverwijzen naar arts of fysiotherapeut
  • Opstellen behandelplan gericht op conditieopbouw en herstel

Afhankelijk  van de klacht van de sporter kan de behandeling ook bestaan uit:

  • Tapen/bandageren van spieren en gewrichten
  • Opsporen van verhardingen en verkortingen in de spieren
  • Preventie van blessures
  • EHBSO (Eerst Hulp Bij Sport Ongevallen)